Adventure Creation Kit -lähtölaukaus

Olen ammatiltani palvelumuotoilija ja viimeisten vuosien aikana erilaiset canvas-työkalut ovat yleistyneet kovalla vauhdilla alallamme, varsinkin IT-alalla. Esimerkkejä tämän kaltaisista työkaluista ovat esimerkiksi Lean Service Creation -työkalut ja Business Model Canvas.

Työkalujen perusidea on varsin simppeli: ne antavat uutta palvelua toteuttavalle yksilölle tai ryhmälle tehokkaan tavan edetä suunnitteluprosessin vaiheesta seuraavaan niin, että mitään olennaista ei jää välistä.

Olen jo hetken pyöritellyt ajatusta siitä, miten pelinjohtajana voisin käyttää samankaltaisia työkaluja roolipelikampanjaa tai -seikkailua suunnitellessani. Siitä syntyi ajatus lähteä rakentamaan pelinjohtajan työkalupakkia, joka suurissa visioissani on kokoelma erilaisia “työpohjia”, jotka jumiin jäänyt pelinjohtaja voi ottaa kätöseensä ja luoda nopeasti killerisisältöä pelaajilleen. Ristin projektin nyt juhlallisesti nimellä Adventure Creation Kit.

Tänään vappudarroissani ajatusta pyöritellessäni tein listan pohjista, jotka setti tulee sisältämään ja sellaisia ovat ainakin:

  • Ideointipohja: Työkalu, jolla PJ voisi nopeasti tuottaa listan ideoita, joista 2-3 etenee jatkotyöstöön.
  • Synopsis-pohja: Työkalu, jonka avulla PJ tuottaa mahdollisimman yksinkertaisen ja selkeän version tarinasta, jonka osia pelaajat ovat.
  • NPC-pohja. Työkalu, jonka avulla PJ kehittelee ja listaa tärkeitä ja mieleenpainuvia sivuhahmoja.
  • Kohtaukset-pohja. Työkalu, jolla PJ askartelee kohtauksista mielenkiintoisia ja merkityksellisiä.
  • Esteet-pohja.  Työkalu, jonka avulla PJ rakentaa pelaajien kohtaamista esteistä järkeviä ja monipuolisia.
  • Tavanomaisuus-pohja. Työkalu, jonka avulla PJ väistää kliseet ja pelaajia haukotuttavat tavanomaisuudet.

Muutama huomio projektista näin sen alkuvaiheilla:

Teen nämä pohjat omaan tarpeeseeni ja ne siis ovat käyttökelpoisia vain jos pelaa enemmän tai vähemmän samanlaista peliä kuin me: juonivetoista, selkeitä tavoitteita sisältävää melko vauhdikasta seikkailua. Hiekkalaatikkopelaajille tai -johtajille näistä ei välttämättä ole suurta iloa.

Vastaavanlaisia pohjia on internet täynnä, mutta koska projekti vaikutti niin mielenkiintoiselta, niin päätin jättää ne huomiotta ja keskittyä omaan tekemiseeni! Enkä oikein ole vielä löytänyt juuri itselleni sopivia työkaluja. Uskonkin, että omasta versiostani tulee olemaan hyötyä ja iloa myös muille.

Pyrin myös viimeiseen asti välttämään sitä, että pohjista tulee liian työläitä käyttää. Ajatus on saada aikaiseksi kourallinen työkaluja, jotka helpottavat pelien suunnittelua, eivät vaikeuta sitä entisestään.

Ajattelin myös, että lopputuloksesta tulee täysin ns. open source eli pistän ensimmäisen version valmistuttua myös pohjien “lähdekoodin” eli taittotiedostot jakoon, jotta kuka tahansa voi tehdä niistä oman versionsa.

Tästä se alkaa! Katsotaan, milloin on valmista vai onko koskaan.

Varmimmin projektista (ja blogin muistakin postauksista) pysyy kartalla seuraamalla meikäläistä TwitterissäVoit myös liittyä blogin sähköpostilistalle – saat uusimmat blogikuulumiset aina sähköpostiisi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *